1. Wyborowe:
I | II | III | |
żywicy mastykowej | 40 | 85 | 80 |
Terpentyny weneckiej | 120 | 120 | 120 |
Szelaku bielonego | 125 | 120 | 115 |
Oleju terpentynowego | 15 | 15 | 15 |
Węglanu magnezu | 25 | 85 | 45 |
Chemicznie czystej bieli ołowianej | 80 | 80 | 80 |
2. Dobre:
I | II | III | |
Terpentyny weneckiej | 120 | 130 | 140 |
Szelaku bielonego | 120 | 12C | 120 |
Białej żywicy | 40 | 50 | 60 |
Oleju terpentynowego | 14 | 14 | 14 |
Gipsu | 25 | 25 | 35 |
Magnezji | 10 | 25 | 40 |
Bieli ołowianej | 90 | 90 | 90 |
3. Zwyczajne:
I | II | III | |
Terpentyny weneckiej | 130 | 138 | 145 |
Szelaku bielonego | 75 | 75 | 75 |
Białej żywicy | 130 | 145 | 155 |
Oleju terpentynowego | 17 | 17 | 17 |
Gipsu | 40 | 60 | 70 |
Kredy | 40 | 45 | 45 |
Bieli cynkowej | 70 | 70 | 70 |
Lak odporny na działanie spirytusu
500 gr. żółtego wosku, po 100 gr. karnauba-wosku i parafiny stapia się razem, następnie częściami dodaje mieszaniny z 500 gr. minji i 200 gr. kredy i całość mieszając, nagrzewa, aż do zgęszczenia. Przed użyciem lak należy ogrzać, a potem powoli nalewać na szpunt.
Lak przeświecający
a) 15 cz. bielonego szelaku, 15 cz. gęstej terpentyny, 30 cz. żywicy mastykowej, 10 cz. kredy.
b) 30 cz. bielonego szelaku, 35 cz. gęstej terpentyny, 40 cz. żywicy mastykowej, 20 cz. bieli cynkowej.
c) 30 cz. bielonego szelaku, 40 cz. gęstej terpentyny, 50 cz, żywicy mastykowej, 30 cz. bieli permanet lub bizmutowej.
Podana na końcu mieszanina c) nadaje się szczególnie do przygotowania bardzo ładnych laków emaljowanych, które w samej rzeczy posiadają półprzezroczysty wygląd emalji. Szczególnie piękny wygląd otrzymuje się przez zabarwienie masy ognistym lakiem krapowym na delikatny różowy kolor.
Lak woskowy
Używa się dla bardzo dużych pieczęci przy dokumentach i t. p.
a) 60 cz. jasnej kalafonji, 30 cz. terpentyny, 30 cz. oczyszczonego łoju, 30—40 cz. kredy. Części składowe stapia się razem i miesza aż do wystygnięcia.
b) 3 cz. kalafonji, 1,5 cz. łoju, 3 cz. terpentyny, 5 cz. kredy, 4 cz. minji.
Mieszanina ta przy zwykłej temperaturze jest dosyć twarda, a przez słabe podgrzanie robi się miękka i przylega bardzo mocno do papieru, drzewa i szkła.
c) Dla grawerów. 50 cz. białego wosku, 15 cz. terpentyny, 19 cz. cynobru, 5 cz. gliceryny.